Het Thriller Theater eist zijn exclusieve plek
Recensie


Thriller theater speelt ‘De spooktrein’

Een stevige laag stof misstaat niet

Door Jacques J. d’Ancona, Dagblad van het Noorden, 15-10-2009

Even terug naar 1923. Jawel 1923! Toen kwam de roman- en toneelschrijver Arnold Ridley (later acteur, onder meer in Daar komen de schutters) met De Spooktrein. Het gegeven: een groepje treinreizigers strandt op een verlaten, uiteraard Engels, stationnetje. Het is diep in de avond en de volgende trein wordt pas ’s ochtends om zeven uur verwacht... Welnu, de feiten liggen er, ze zijn tot elkaar veroordeeld, inclusief de uitwisseling van karaktertrekjes. En dan komt de stationschef met een lugubere legende op de proppen over een spooktrein die met dodelijk gevolg om klokslag twaalf zal arriveren. Mooie ingrediënten voor een thriller in de trant van Arsenicum en Oude Kant of En toen waren er nog maar, enz., de klassiekers in het genre die tot films leidden, tot uiteenlopende, historische toneelversies en in het geval van De Spooktrein zelfs tot een musical.

Het materiaal is toegedekt met een stevige laag stof. Dus luidt het parool: niets meer aan doen. Dat stof moet je er niet afblazen of -vegen, want onvermijdelijk daagt het risico dat je de authenticiteit beschadigt. Immers zo’n stukje trek je nooit naar onze tijd. Het manco aan psychologische tekening leent zich er bovendien niet toe. Uiteindelijk is er maar één ding waar het om draait: het begrip suspense, dat voor eeuwig verbonden is aan de filmmaker Alfred Hitchcock en ook voor toneelthrillers onverminderd geldt. Kostuumontwerper Heleen Heintjes heeft dat begrepen. Maar ja, als regisseur (Bruun Kuyt) probeer je iets. Wat hij deed is een paar songs inlassen - die niets toevoegen - en hij koos hier en daar voor malle, lastige karikaturen (Hetty Heyting). Die dienen de geloofwaardigheid niet en ontrkachten tempo en spanning. Een beetje onhandig, eigenlijk, want je maakt het de spelers niet makkelijk. Pas in de ontknopingsscènes raken ze exact de goede toon die bepalend is voor een avond die de zaal in Drachten met genoegen consumeerde. Het Thriller Theater eist zijn exclusieve plek op en Onno Innemee (sterke dubbelrol), Laus Steenbeeke (dito) en Kim Scheerder pakken het interessantste aandeel in de voorstelling.


13 in de oorlog

Deze serie staat op eenzame hoogte van perfectie

Peter Rottier

(Docent Mens & Maatschappij)

© Maarten van der Duin | wildwords, 2011-2021